Skapande processer

Keramik

All vår keramik är skapad av stengods lera för att godsen ska hålla för maskin disk, mikro och ugn. Leran knådas först för att få bort eventuella luftbubblor. Sedan formas den för hand med hjälp av olika tekniker så som kavling, drejning eller tummning. När alstret fått sin form torkas det i upp till en vecka. Efter det skröjbränns godset i 960°C. Efter skröjbränningen sköljs alstret av och torkas ytligare ett dygn. Efter det, glaseras (färgsätts) godset och bränns igen i ca 1250°C.



Ljus

Alla våra ljus är gjorda på återvunnen ljusmassa. Ljusmassan värms upp i vattenbad och häls sedan ner i  formar som är förberedda med veke. Därefter svalnar ljusmassan långsamt. Under denna process fylls formarna på med ljusmassan flera gånger vart efter massan svalnar. När ljusmassan är helt kall tas det färdiga ljuset ut ur formen.


Betong

Betong blandas med vatten, och en liten mängd hälls försiktigt ner i en mjuk latexform. Formen skakas för att få bort luftbubblor och se till att betongen fördelas jämnt. Sedan fyller jag på med lite mer betong och skakar formen igen. Den här processen upprepas tills formen är helt full. När formen är fylld skakar jag den en sista gång för att säkerställa att allt ligger som det ska.

Sedan får betongen stå i tre dagar och torka i formen. Under den tiden "brinner" (stelnar) betongen, och när den är klar kan figuren tas ur formen. Nu får den ligga och lufttorka tills all fukt försvunnit helt.

När figuren är torr börjar den roligaste delen – målningsprocessen! All målning sker för hand, steg för steg. Först målar jag hela figuren med en grundfärg för betong, vilket ger en bra yta att jobba vidare på. Därefter använder jag mur- och putsfärg för att täcka hela figuren och få en fin, jämn färg.

När basfärgen är på plats börjar jag med dekormålningen. Jag använder ofta en teknik som kallas torrborstning. Det innebär att jag använder en nästan helt torr pensel med bara lite färg på. Med snabba, lätta penseldrag målar jag så att de upphöjda delarna, som hårstrån eller andra detaljer, blir ljusare. Det ger figuren ett fint djup och liv.

Till sist lägger jag till de små detaljerna, som näbbar, ögon och näsor. Det är här figuren verkligen kommer till liv!